donderdag 22 november 2012

Musthave voor groenteliefhebbers: kookboek Veg!


Na Ottolenghi's Plenty is er vanuit Engeland opnieuw een verleidelijk vegetarisch kookboek overgewaaid ..Veg!.. Vol gerechten met groenten in de hoofdrol. Tarte tatin van babybietjes, boerenkoolpizza en pastinaakpatatten uit de oven: daarbij loopt het water je toch in de mond?

De auteur Hugh Fearnsley-Whittingstall is zelf geen vegetariër. Dat hij wel heel creatief is met groenten, bewijst dit kleurrijke kookboek. Zijn naam zei mij niets. Maar in eigen land is hij een fenomeen als presentator van het tv-programma River Cottage, waarin zijn liefde blijkt voor biologisch en seizoensgebonden eten.

Hij besloot een hele zomer zonder vlees of vis te koken, vertelt hij in een filmpje dat ik tegenkwam. Waarom? Omdat het kan, lekker is en duurzaam. Hij maakt zich zorgen over de steeds massaler wordende bio-industrie met bijbehorende problemen. Zijn antwoord: "we just have to eat more veg!".

Maar voor hij zich definitief stort op dit avontuur, verklaart hij eerst nog de liefde aan een bacon-ketchupsandwich (getver!). Daarna plukt en kookt hij met groenten uit de River Cottage-groentetuin. En ontdekt spannende vegetarische gerechten..


Het leidde tot Veg!, met ruim tweehonderd vegetarische (en vegan) recepten. Zonder belerend te zijn, laat hij zien dat vegetarisch eten verre van saai is. Vegetarische worstjes, notenschijven of sojabrokken komen er niet aan te pas. Hierover zegt hij in het voorwoord: "het liefst zou ik daar voorgoed een eind aan maken en mijn kikkererwten, kidneybonen en quinoa vermengen met verse kruiden, knapperige wortelgewassen en zongerijpte groenten."

Kijk, dat klinkt aantrekkelijk. In het boek staan veel gerechten die je op een alledaagse dag kunt maken, zonder dat ze saai zijn. Daarnaast zijn er ook genoeg uitdagende gerechten, die beslist de show gaan stelen tijdens een etentje. Het is vooral: eerlijk, no-nonsense eten, met doorgaans goed verkrijgbare ingrediënten.



De hoofdstukindeling laat genoeg afwisseling zien. Van 'stevige soepen' en 'eten uit de voorraadkast' tot 'mezze & tapas' en 'brood en zo'. Ik geloof dat ik een nieuwe groentebijbel in mijn kast heb staan. Naast Plenty, natuurlijk.

Het Kookboek Veg! bestel je hier.

9 opmerkingen:

  1. Ik kreeg het boek een jaar geleden voor kerst. Wel in het Engels maar dat maakt niet uit. Het is echt een topper die in je boekenkast hoort te staan!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik stond er mee in mijn handen in de boekhandel, eergisteren, heb hem terug gelegd. Maar geloof dat ik nu spijt heb! ;-))

    BeantwoordenVerwijderen
  3. O,o,o,o,o. Kopen Caroline, daar heb je echt geen spijt van!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ohhhhhhh ik twijfel enorm, ik hou van makkelijk en vooral veel foto's in een kookboek....

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb laatst tijdens een slapeloze nacht (zucht) het filmpje bekeken. Erg leuk om te zien, op het begin na (met dat varken). Ook ik snap die liefdesverklaring aan die bacon-ketchupsandwich niet. Het zag er ronduit onsmakelijk uit.
    Maar Veg! is een vegetarisch kookboek en hij heeft een heerlijke no-nonsense kookstijl. Een beetje à la Jamie Oliver, vond ik. Dat hij nog geen vegetarisch kookboek uitgebracht heeft, snap ik nog steeds niet.
    Ik heb Veg! nog niet in handen gehad, maar met jouw verslag en het filmpje denk ik dat het boek volgende week hier thuis op de plank staat.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb het inmiddels ook gekocht en er staan inderdaad heerlijke dingen in! Bedankt voor de tip!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Caroline Leuk! Weet je al wat je als eerste gaat maken? Binnenkort deel ik hier een recept.

    @Manon Snap dat je een link legt met Jamie Oliver. En inderdaad, waar blijft hij met z'n vegetarische kookboek?

    @Sillie even erdoor bladeren in de boekhandel en je bent helemaal verkocht ;)

    @Winny Leuk dat je het boek al langer kende. Al vaak uit gekookt?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb een plakkertje bij "Salade van in de oven gebakken pastinaak, puy linzen en waterkers" geplaatst. Ik denk dat dat de eerste wordt.

      Verwijderen
  8. Volgens mij zag ik op zijn instagram dat Jamie Oliver ook bezig is met een vegetarisch kookboek :)

    Ik geloof dat Fearnley-Whittingstall in Engeland wel een wat excentrieke reputatie heeft (had?) Hij heeft heel wat 'rare' gerechten gemaakt van roadkill, 'curried fruit bat' tot paté van placenta's. Soms wordt hij wel eens gekscherend Hugh Fearlessly-Eatsitall genoemd :P

    BeantwoordenVerwijderen